top of page

Najlepsze filmy i zdjęcia reklamowe żywności
- ludzie jedzą oczami czyli z czym się to je?

Ile ludzi tyle opinii na temat zdjęć i filmów.

Czasami trudno być obiektywnym i z całą stanowczością wydać werdykt, które jest najlepsze i w sumie co tak naprawdę znaczy te najlepsze.

Natłok treści reklamowych wciąż zmienia sposób w jaki patrzymy oraz oceniamy zdjęcia i filmy. Chyba z oszczędności, często hołduje zasada że “jakieś” materiały są wystarczające (no, z pewnością lepiej tak, niż wcale). Z drugiej strony by zostać zauważonym i sprzedać, trzeba wyróżnić się z tłumu i wywołać zainteresowanie. A do tego wszystkiego czas życia takiego materiału i koszty produkcji są bardzo ważnymi czynnikami, które wpływają na ich finalny efekt oraz skuteczność.

A więc jak oceniać zdjęcia jedzenia, jakie przyjąć kryteria?

 

Proponuję podejście praktyczne do tego tematu, zakładające, że podstawowym zadaniem zdjęć reklamowych jest, w krótszej lub dłuższej perspektywie, generowanie sprzedaży. 

 

I tak:

Po pierwsze nie szkodzić. Niezależnie od rodzaju zdjęcia, czasu jego życia czy budżetu produkcyjnego zawsze należy dbać o jak najlepszy wizerunek produktu. Przecież to ma być reklama a nie antyreklama. 

 

W drugiej kolejności to pomysł i techniki budujące skuteczność przekazu obrazu. Wpływając na odczucia czy nawet myśli klienta możemy znacznie zwiększyć oddziaływanie obrazu. Osiągnąć to można poprzez eksponowanie korzyści i wartości lub przedstawianie konkretnego kontekstu, historii i budowanie ładunku emocjonalnego w zdjęciach.

 

Po trzecie to “harmonia” opowieści. Nie wchodząc w naukową architekturę prawidłowej budowy obrazu, dobre zdjęcie powinno mieć swoją “wpadającą w ucho” melodię i rytm. W trakcie oglądania widz powinien odczuwać płynność i spokój, swoistą radość odbioru a treść kierować jego wzrok na zaplanowane elementy.

 

I po czwarte smak. Od patrzenia ma lecieć ślinka. :)

"Informacje informują
a emocje sprzedają."

A co mamy do dyspozycji?

 

Upraszczając (ale nie spłycając) temat, w naszej codziennej pracy zdjęcia dzielimy na dwa rodzaje, produktowe oraz ambiente. 

PRODUKTOWE

Zdjęcia produktowe (często nazywane packshot) to te na których każdy produkt jest przedstawiony indywidualnie na neutralnym tle (jednokolorowym).

Można powiedzieć, że jest to podstawowa forma reklamowa produktów, również żywności.

 

W przypadku takich zdjęć mogą pojawić pojedyncze elementy scenograficzne jak np. talerz lub jakieś apetizery w postaci np. ziaren pieprzu czy liści bazyli. 

Zakres kompozycyjny takich ujęć jest ograniczony do 2, 3 elementów w scenie.

 

Od strony wizualnej obrazy takie mają za zadanie przedstawić produkt w jak najlepszy i prawdziwy sposób, wręcz techniczny. 

Dobrze zrobione zdjęcie produktowe prezentuje atrakcyjnie wizerunek produktu poprzez wydobycie jego trójwymiarowości grą świateł i cieni a także prezentując jego kolorystykę w pełnym spektrum i optymalnej saturacji.

 

Od strony technicznej są to obrazki, które łatwo poddają się późniejszym modyfikacjom graficznym oraz są często używane jako element składowy grafik lub animacji.

 

W praktyce materiały te, najczęściej używane są we wszelkiego rodzaju materiałach handlowych (gazetki, ulotki, katalogi, outdoor) jak również mają szerokie zastosowanie w mediach elektronicznych (social media, e-sklepy, strony www).

 

AMBIENTE (środowisko, otoczenie)

To obrazy z tak zwanym tłem tematycznym (zdjęcia aranżowane), rozbudowane kompozycyjnie a na jednym ujęciu może być przedstawiony jeden lub więcej produktów.

Często w tego typu zdjęciach występuje element ludzki w postaci pojawiających się w kadrze dłoni lub całej postaci człowieka.

 

W przypadku tych zdjęć reklamowych żywności kompozycja składa się z charakterystycznego tła lub scenografii oraz wielu elementów scenograficznych i jest tworzona w celu osiągnięcia określonego wrażenia. Scenografia i kompozycja naśladuje lub sugeruje jakieś miejsce, sytuacje czy porę dnia i roku. Zakres kompozycyjny ujęć jest niemalże nieograniczony.

 

Od strony wizualnej zadaniem takiego obrazu jest budowa oczekiwanego wrażenia oraz wywołania pożądanych emocji u odbiorcy. Są to materiały w których można przedstawić jakiś zaplanowany kontekst, korzyści lub wartości powiązane z prezentowanym produktem. W celu osiągnięcia tych efektów konieczne jest zaplanowanie konceptu (scenariusza) ujęcia oraz używa się odpowiednio dobranych elementów scenograficznych, jak również zamierzonych efektów światłocieniowych. Wszystko to ma na celu zbudowanie odpowiedniego klimatu oraz przekazu reklamowego.

 

Od strony technicznej są to obrazki, które rzadko poddawane są późniejszym modyfikacjom graficznym. Najczęściej są głównymi grafikami w reklamach wypełniającymi całą przestrzeń lub ich zadaniem jest wspomaganie przekazu tekstowego.

 

Praktyczne zastosowanie tych materiałów jest bardzo szerokie. Patrząc od drugiej strony, jedynymi miejscami gdzie się nie sprawdzą to te, gdzie ze względów technicznych czy prawnych ich użycie jest wykluczone jak np. zdjęcie miniatura oferty na Allegro.

 

A jak jest w filmie?

Bardzo podobnie jak w zdjęciach z tą różnicą że jest to film, który jest składową wielu ujęć. Tu w jednym wideo ujęcia produktowe mogą być łączone z ujęciami ambiente lub nie, w zależności od charakteru i przeznaczenia filmu.

Filmy reklamowe żywności, instruktażowe (gotowanie na ekranie) czy edukacyjne mają takie same zadanie jak zdjęcia kulinarne, mogą informować, wywołać emocje, przedstawić produkt w określonym kontekście, korzyści z jego używania lub zbudować wizerunek w oczach konsumenta. Kryteria oceny atrakcyjności jak i skuteczności są również identyczne.

Różnicami, które dają ogromną przewagę materiałom wideo nad zdjęciami to oczywiście ruch oraz dźwięk. W krótkim czasie możemy pokazać efektowne sekwencje wizualne a oddziałując na drugi, bardzo wrażliwy, narząd zmysłu - słuch, jesteśmy w stanie osiągnąć jeszcze lepsze efekty przekazu reklamowego.

A co będzie najlepsze dla Ciebie?

Podejmując decyzję jakie materiały chcesz czy potrzebujesz zrealizować i które będą najlepsze dla Ciebie, należy zadać trzy główne pytania:

  • co chcę osiągnąć lub jaki efekt chcę uzyskać?

  • kto jest moim odbiorcą, do kogo kieruję reklamy?

  • gdzie będę to publikował?

 

Mając sprecyzowane te odpowiedzi można podjąć decyzję jakie materiały należy stworzyć, w jakim formacie oraz charakterze.

 

W zależności od miejsca publikacji każde z rodzajów czy form reklamowych znajdzie lepsze lub mniej dobre zastosowanie. Często odpowiednia kombinacja, łączenie materiałów produktowych i ambiente, zdjęć i filmów w jednej publikacji lub jednej kampanii reklamowej jest pożądaną techniką. Takie rozwiązanie wzbogaca przekaz i daje duże możliwości projektowe kampanii a odbiorca jest dopieszczony różnorodnością przekazów.

bottom of page