top of page

Cennik - jak się nie dać oszukać, czyli przewodnik po kosztach, cenach oraz wynagrodzeniu w filmach i fotografii reklamowej żywności.

Cena to bardzo ważna kwestia, choć nie najważniejsza przy wyborze studia kulinarnego, i cały czas funkcjonuje w sferze branżowego „tabu”.  Moim zdaniem wynika to z 3 głównych powodów lub może nawet argumentów:

1. Każdy projekt jest inny i dlatego koszty się różnią.

I to jest fakt. 

Generalnie nie biorąc nawet pod uwagę czynników takich jak doświadczenie czy „autorskość” food fotografa czy studia, każde zlecenie ma swój indywidualny zakres prac, który wynika z różnych potrzeb Klientów i specyfiki reklamowanych produktów, a co za tym idzie różnić się będzie kosztami produkcyjnymi i finalnie ceną gotowego zdjęcia czy filmu.
 
2. Nie będziemy zdradzać konkurencji swoich stawek.

Taaak… Na pewno sami się z tym też spotkaliście, prawie każdy ma z tym problem :)
Oczywiście zdradzanie szczegółów kontraktów z Klientami jest co najmniej nieetyczne, jednak finalnie każdy porusza się w zakresie jakiś konkretnych stawek, bo przecież nie może to kosztować „Bóg wie ile” i musi mieć realne uzasadnienie. Finalnie i tak każdy musi zdradzić tą tajemnicę. :)
 
3. Nie chcemy odstraszać potencjalnych Klientów informując powszechnie o cenach.

I tu jest problem bardziej złożony. 
Są różne potrzeby klientów i są różni wykonawcy.
By móc właściwie ocenić koszt produkcji zdjęcia czy filmu reklamowego żywności należy spojrzeć szeroko na zagadnienie produkcji takiego utworu.
Porównywanie ofert różnych wykonawców jedynie przez pryzmat ceny jest wyjątkowo błędnym działaniem. W tym przypadku tak jak i przy każdym innym produkcie czy usłudze należy pamiętać o szeregu czynników poza wprost kosztowych, które diametralnie zmieniają wartość i użyteczność usługi czy produktu a także relacji inwestycja –> zwrot z inwestycji.

No dobrze, więc jakie są te ceny?   
To zależy. 

1. Czynniki mające wpływ na cenę.
 
Bardzo ogólnie mówiąc na ce
nę produkcji zdjęcia czy filmu składają się dwa główne elementy, czas - a więc koszt pracy człowieka oraz pozostałe koszty jak media, różne materiały eksploatacyjne, sprzęt itp.
 
Idąc dalej powstaje taka oto lista najważniejszych czynników mających wpływ na cenę:
 

Zakres usługi – zakres oferowanych usług różni się u każdego z wykonawców. W skład oferty mogą wchodzić takie elementy jak, doradztwo i stworzenie koncepcji scen zdjęciowych (moodboardy, storyboardy), obsługa food stylisty, przygotowanie potraw, zakup materiałów żywych, koszty studia i sprzętu foto - video, projektowanie i wykonanie scenografii, dobór i zakup lub wynajem props`ów.
 
Ilość realizowanych finalnych utworów w jednym zleceniu. 
Ten czynnik ma dwojakie znaczenie. 
Pierwsze dotyczy kwestii organizacji pracy studia i kosztów z tym związanych. Można liczyć, że czym większe zlecenie versus długoterminowa współpraca (mniejsze koszty pozyskania klienta, mniej przestojów studia), elastyczność cenowa wykonawcy będzie większa.
Drugie znaczenie jest takie, że realizując dużą partię zdjęć w których pula różnych materiałów scenograficznych jest zaplanowana i ograniczona oraz kreacja opiera się na wcześniej określonej ilości konceptów stylistycznych, powstaje korzystne pole do negocjacji cenowych.
 
Co i w jakiej ilości będzie głównym aktorem zdjęć. Różne sceny, produkty i dania wymagają rożnych technik oraz czasu by uchwycić je w korzystnym świetle. Przykładowo ujęcie pojedynczego eklera na talerzyku jest mniej angażującym zadaniem niż kompozycja z 10 wędlin z połyskującymi banderolami.

Stylistyka i oczekiwania kompozycyjne. Tu koszty powstają po dwóch stronach, zarówno czasu pracy nad projektami i wykonawstwem scenografii a także po stronie ilości użytych materiałów i powierzchni koniecznej do realizacji sceny.
W zależności od potrzeb i oczekiwań klienta ujęcia mogą przedstawiać duże zbliżenia statycznego bohatera zdjęć kulinarnych pozostawiając niewiele miejsca na scenografię i propsy, lub mogą być też  wieloplanowymi inscenizacjami wnętrz w stylu np. wiejsko-włoskim, w których przedstawiony jest człowiek w trakcie czynności gotowania z udziałem naszego bohatera a wszystko skąpane jest w promieniach zachodzącego słońca.
 
Wymagania techniczne. Przykładowo. Chcąc uchwycić zamrożony ruch na zdjęciu, zarejestrować slow motion w filmie czy zbudować scenografię będącą pełnowymiarową kuchnią należy dysponować odpowiednim sprzętem i studiem a także wiedzą jak to wykonać. 
 
Zakres użycia i zakres udzielanej licencji. Zdjęcia żywności czy filmy kulinarne mimo iż realizowane są na bezpośrednie zlecenie klienta objęte są ochroną prawa autorskiego.
W związku z tym, tak jak jest to w przypadku innych utworów jak muzyka, książki czy filmy Woody Allena, osoba używająca tych
utworów musi legitymować się do tego prawem.
Koszt takiego prawa jest zależny od czasu na jaki jest udzielany, zakresu terytorialnego na jaki jest udzielany, rodzaju mediów i ilości emisji, uzyskania możliwości zbycia tegoż prawa a także możliwości do nanoszenia samodzielnych zmian w utworze i łączenia z innymi utworami.

Doświadczenie czyli szanse powodzenia. (Często ta pozycja jest kluczowym elementem...)
Czy oni są w stanie to zrobić? 
Czy wyrobią się w terminie? 
Czy będę z tego zadowolona/zadowolony? 
To wątpliwości, które potrafią spędzić sen z powiek. 
A może bardziej trafne w tym miejscu to zadanie pytań: 
Na ile wyceniam swój „święty” spokój i swój czas? 
Jak duże koszty jestem w stanie
ponieść przekładając kolejne terminy uruchomienia mojego projektu? 
Jak dużą wartość i znaczenie sprzedażowe mają dla mnie te materiały?
 
Czynniki zewnętrzne.
Na koniec pozostają zupełnie niezależne od wykonawców jak i od klientów elementy kosztowe, które bezpośrednio wpływają na finalną cenę usługi. Myślę tu o podatkach, składkach, ubezpieczeniach, cenach energii elektrycznej, gazu, benzyny, i w końcu cenach artykułów spożywczych, sprzętu foto-video a nawet kursie dolara czy euro (tematyka wiecznie na czasie...).



2. Czego można oczekiwać w branży food photography i food video.
 
Branża producentów filmów i zdjęć reklamowych jedzenia, jak wiele innych branż, jest bardzo zróżnicowana. Funkcjonują w niej początkujący i niedoświadczeni wykonawcy oraz ci bardzo zaawansowani i z dużym portfolio.
Wielu producentów to freelancerzy pracujący w pojedynkę, posiadający lub nie własne zaplecze techniczne. Z drugiej zaś strony są specjalistyczne domy produkcyjne i agencje reklamowe zatrudniające solidne grono specjalistów i dysponujące wspaniałymi narzędziami.
 
W ślad za zróżnicowaniem organizacyjnym i doświadczenia twórców idą również różnice cenowe ich usług. Po krótkim researchu w Google można znaleźć oferty realizacji zdjęć kulinarnych zaczynające się już od 30 zł netto (sic!). Ponownie z drugiej strony tego wykresu, kwoty za jedno zdjęcie mogą osiągnąć ceny od paru do parunastu tysięcy złotych. W przypadku filmów rozstrzał jest dość podobny, jednak dolna jak i górna granica lokuje się dużo wyżej.
 
Finalnie każdy z tych wykonawców znajduje swoich odbiorców, ale nie każdy z nich jest właściwym wyborem do realizacji konkretnych zleceń.
 
Przy wyborze oferenta warto oszacować jego, możliwości np. dostęp do odpowiedniego studia, właściwego sprzętu oraz sprawdzonych współpracowników. Doświadczenie, przecież mówimy tu o realizacji projektów komercyjnych od których właściwego wykonania zależą losy kolejnych działań lub nawet istnienia firm.
Aż w końcu koszty, w realnych szacunkach relacji poniesionej inwestycji do spodziewanego z niej zwrotu.

A jak jest w FoodStyle by Emilia & Kuba?

Najlepiej! ;)
 
A tak na poważnie to widzimy siebie gdzieś w połowie tej rynkowej stawki.
 
Działamy w duecie od wielu lat i w trakcie tego czasu zgromadziliśmy pokaźną ilość doświadczeń, spore zaplecze techniczne, własne studio i grono sprawdzonych współpracowników. Mamy na swoim koncie projekty małe składające się z kilku finalnych zdjęć jak i zlecenia trwające 2 lata w trakcie których powstały tysiące fotografii.
Są też krótkie animacje do social mediów jak i spoty reklamowe emitowane w głównych stacjach telewizyjnych.

Projekty, które realizowaliśmy powstały na zlecenie ogólnopolskich producentów oraz międzynarodowych dystrybutorów jak również małych lokalnych wytwórców.
 
Naszą działalność opieramy na założeniu równoczesnego osiągania celów, przez naszych Klientów i przez nas samych. Uważamy, że zdrowa symbioza współdziałania i współistnienia jest najbardziej pożądanym modelem biznesowym.
Przez lata naszej pracy zauważyliśmy prawidłowość, potwierdzającą nasze wartości - Klienci którzy z nami współpracują to ci, którzy nie szukają najtańszej opcji ale największej wartości.

 
To w końcu, ile to u was kosztuje?
 
:) Ciężko jest się trzymać sztywnego cennika.
Powód jest dokładnie ten co wymieniony wcześniej – trudno jest porównać zlecenie do zlecenia czy zdjęcia do zdjęcia.

 
Wychodząc jednak Wam naprzeciw stworzyliśmy orientacyjny cennik prezentujący przedziały cenowe realizowanych w ostatnim czasie usług w poszczególnych kategoriach. KLIK
 

Ile dokładnie będzie kosztowało Twoje zlecenie?
Proces wyceny Twojego zlecenia jest bardzo przyjemną procedurą. Napisz do nas lub zadzwoń, chwilę pożartujemy i finalnie otrzymasz konkretną informację o kwocie Twojej inwestycji.

 
Zapraszamy. :)
bottom of page